AKAL....nikmat ALLAH yang tiada tandingan...Subhanallah

.:~~~ Akal mempertahankan barang yang pahit tapi manis akibatnya, nafsu mempertahankan barang yang manis tapi pahit akibatnya ~~~:.

Friday, November 4, 2011

Red Velvet and Macaroons


Macaron nie memang sodap tapi...mak aiii sape2 yang ader kencing manis bahek elakan...ia merupakan satu manisan yang terkenal di Perancis. Perkataan "Maccarone" atau "Maccherone" nie adalah berasal dari perkataan perancis juga. Di perancis kedai pembuat macarons seperti Laduree, Pierre Herme, Fauchon dan banyak lagi lah kedai2 confectionery nie memang laris macaron dia yang pelbagai rasa dan sangat lah warna warni nya...meriah gitu! Benda manis nie diperbuat dari telur putih, gula icing, gula pasir, tepung kacang almond dan pewarna makanan.

Macaron nie kebiasaan nya akan diisi atau dilapiskan dengan pelbagai perasa seperti buttercream atau jam macam kita buat biskut buah kana atau macam sandwish...kepit dua...ala2 biskut OREO kekeke.... Ciri-ciri macaroon nie dia lembut, lembap dan mudah cair dalam mulut. Macarons boleh didapati dalam pelbagai perisa seperti perisa asli nya adalah cokelat dan raspberry....kemudian di upgrade perasanya kepada truffle, teh hijau, peanut butter, oren, strawberry dan macam2 lagi lah.

Di Malaysia nie kalo kite rajin leh wat macaroons perisa DURIAN!!! hahahaha....confirm laku giler. Never try never know sistah! Cuba lah!!! Malaysia Boleh!!!

~~~RED VELVET ~~~
(BALDU MERAH)

Pernah dengar Baldu Merah???

2 comments:

Ain bintu Amir said...

sedap bangat!!! :D

Azlin_Zainal said...

hahaha....sedap yer! Ingt nk oder lg red velvet tur kekekeke. Hubby pown ckp sodap. Sehingga menjilat suduuuu